Kõik on muutunud. See pole loomulikult mitte midagi uut ja põrutavat, miks klaviatuuri järele haarata, kuid just viimasel ajal paljude iluteeninduse äris tegutsevate tüdrukute kõrvalt nägemine pani seda tegema. Kirjutangi nüüd siin kahest asjast: kuidas minu meelest on muutunud müük ja sellest, kuidas iluteeninduse äris seda tegema peaks.

Vanasti oli müügimees allikaks, kes andis kliendile vajaliku info ostuotsuse langetamiseks. Müügitöötaja panus oli hädavajalik ja müügi saavutamise koha pealt olemuslik. See, kas klient ostis või jättis ostmata, sõltuski eeskätt müügitöötaja hoiakutest, teadmisest ja aktiivsusest. Need ajad on läbi. Müügiinimene kui nähtus on surnud. Neile, kes veel säärase vananenud lähenemisega müügis tulemusi saada soovivad, ütlen otse inglise keeles: “Don’t bring knife to a gunfight”.

Tänapäevane müügiinimene peab olema eeskätt turundusgeenius, brändi ülesehitaja ja ülipädev konsultant ühes ja samas isikus. See tähendab, et valdav osa sellest tööst, mis varem lasus müügiinimese õlgadel, tehakse ära internetis ja eeskätt sotsiaalmeedias. Facebookist on saanud juba inimõigus ja kui sind pole Instas, siis kergitab ka su vanaema kahtlustavalt kulmu. Hetkeks, mil klient võtab ühedust ettevõttega, kust ta osta soovib, on ta ammutanud valdava osa ostuotsuse langetamiseks vajalikku informatsiooni ning kontakt müügiinimesega (kes ilmselgelt ongi pigem konsultant või spetsialist) on vaid juba tehtud valiku lõplik vormistamine. See ei tähenda, et vajadus konsulteerimise järele puuduks üldse - see on olemas, kuid pigem vaid sel tasandi, kuidas tootest või teenusest maksimaalselt kasu saada. Need, kes sellest asjast õigel ajal aru saavad, on võitjad, kes ei saa, need ei saa ja surevad vaikselt välja. Heaks näiteks loovast ja pidevalt uusi võimalusi otsivast müügispetsialistist on näiteks Ekke Lainsalu. Halbu näiteid ei hakka tooma.

Mis kasu sellest jutust iluteeninduse äris Sulle on? Ütlen välja karmi tõe: iluteeninduses tegutsevad tüdrukud on sageli väga nõrgad müügiinimesed. Nad lihtsalt ei suuda ennast tõhusalt promoda. Ja kui sa ennast müüa ei suuda, siis on tihti ainsaks “heaks” ideeks hinna alla laskmine. Loomulikult on see vähegi pikemal perioodil kõige kindlam viis saada veel vähem kliente ja teha veel vähem müüki. Ei ole mitte mingit kasu sellest, et sa oskad väga hästi juukseid lõigata, meiki, küüsi, ripsmeid või kulme teha. Kui sa ennast müüa ei suuda, siis pikemal peroodil kaotad neile, kes seda suudavad.

Olen viimasel ajal viibinud palju välismaal ja võin kinnitada, et see on trend, mis ei sõltu asukohariigist või kultuurilisest taustast. Samal viisil on enese õige turundamine oluline nii Londonis, Pariisis, Berliinis, Venemaal, Skandinaavias kui kasvõi Küprosel. Ilmselt ei ole ka see Sulle midagi uut. Ideele, et ennast tuleb osata müüa ja turundada, vastu vaidlemine mõjuks naeruväärselt. Ideed, nagu me aga väga hästi teame, ei maksa midagi. Kõik taandub teostusele - kõlagu see peagi klišeelikult, kuid “Execution is everything”. Võidavad need, kes teavad, kuidas seda teha. Näiteks võin anda tasuta tuhat ideed, kuidas iluteenuste äris raha teenida: müü oma teenust kallimalt, loo endast bränd, tee koolitusi, tee koolitusi rahvusvaheliselt, loo uusi tooteid jne jne. Võiksin mitu minutit järjest tulistada välja ideid, mis võivad olla lõppastmes sama kasumlikud kui Pokemon Go, aga ilmselgelt ei aita see kuigi palju. Teostus nendes valdkondades on Eestis enamasti päris halb - tehakse valesid asju ja nende elluviimine on tihti samuti närb.

Eelnev ei tähenda seda, et ma oleksin nüüd keegi, kes valgust näitab ja kõike õigesti teeb. Kindalsti mitte. Olen ise teinud nii müügi kui turunduse mõttes vigu rohkem kui tunnistada tahaks. Õieti teen neid senini, suuremal või väiksemal kujul igal nädalal. Ainus, mille osas võin veidi rahul olla, on see, et olen nendest asjadest väga palju õppinud. Olen jõudnud selge süsteemini ja tean, kuidas tegutsedes jõuab tulemuseni. Soovid seda teada? Esiteks võin öelda (nagu ütles ka Ben Horowitz): ei ole ühte hõbekuuli, on terve hunnik tinakuule. Edu saavutamine enese müümisel ja turundamisel ei ole ühekordne geniaalne lüke, vaid väga pidev süsteemne tegevus, mis põhineb režiimil ja kohati lausa matemaatilisel täpsusel. On olemas konreetsed valemid, mille järgimine toodab tulemuse. Soovid rohkem teada? Ma loodan, et soovid. Sel juhul tasub Sul liituda juba üle 100 tüdrukuga, kes alates käesoleva aasta 5. märtsist on käinud FullGlam kulmukoolitusel. Erinevalt kõigist teistest kulmukoolitustest annan seal konkreetse valemi ja tööriistad enda müümiseks ja turndamisest, sest vastasel juhul oleks kulmude loomise oskustest (mida muidugi ka õpid) tohutult palju vähem kasu.

Ma ei ütle, et see oleks ainus võimalik variant, kuid see on absoluutselt parim, milleni olen ise jõudnud. Muidugi võid alati kõrvutada seda ka teiste kulmukoolitustega, kuid arvan, et loota, et nende autorid suudavad õpetada kvaliteetsemat ja tarmukamat turundust, kui see, mida nad ise teevad, on tagasihoidlikult öeldes päris julge lootus.

Ajad muutuvad ja globaalne progress ei aeglustu, kui paneme ukse lukku, poeme oma voodi teki alla peitu ja pigistame silmad kinni. Pigem on mõttekas ajaga kaasas käia.

Loodan, et kohtume kunagi mõnel mu koolitusel või lihtsalt niisama. Kui valid tulla, olen väga tänulik, kui ei, siis ausalt ei ole hullu - allgoodeverything :)

Seniks, ole tubli!

Siiri